Pages

Minggu, 29 Januari 2012

SYAIR UNTUK PERENUNGAN DIRI !!!

Renungan. Inilah syair yang membuat Imam Ahmad Bin Hanbal Ra menangis. Coba kita renungkan, dan jadikan musahabah diri sehingga kita menjadi orang-orang yang beruntung.

Jika Tuhanku bertanya padaku...
Tidak malukah kau bermaksiat kepadaKu???
Kau sembunyikan dosamu dari makhlukKu...
Dan datang padaKu dengan penuh dosa
Bagaimana aku hendak menjawab wahai diriku yang malang ???
Dan siapakah yang dapat menyelamatkan aku ???

Aku terus menyuap diriku dengan impian
dan harapan dari masa ke masa
dan aku melupakan apa yang bakal kuhadapi setelah mati
dan apa yang berlaku selepas aku dikafankan
Seolah-olah aku menjamin aku hidup untuk selamanya
dan seakan kematian tidak akan menjemputku

Dan ketika telah datang sakaratul maut yang mengerikan
Siapa yang dapat melindungiku
Aku melihat banyak wajah-wajah mengiringiku..
apakah ada di antara mereka yang menebusku...

Akan dipertanyakan apa yang telah aku lakukan di dunia ini
untuk menyelematkan diri nanti???
Maka bagaimana aku akan menjawab setelah aku melalaikan urusan agamaku ???
Celakalah aku..!!!
Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku???
Adakah aku ta mendengar hari dikumpulkan manusia di hari kiamat kelak???
Adakah aku tak mendengar seruan ajal maut dan maut menjemputku???

Maka, Yaa Rabb...
Seorang hamba bertaubat, maka siapa yang dapat menolongnya???
Melainkan Tuhan Yang Maha Luas PengampunanNya
Dan membimbingku dalam kebenaran
Aku telah datang padaMu, maka kasihanilah aku
Dan beratkan timbangan kebaikanku
Dan ringankanlah hisabku, karena Engkaulah yang terbaik dalam penghisabanku
Amiiin Yaa Robbal 'Alamin

0 komentar:

Posting Komentar